Na prvi pogled: Naslovnice knjiga

Naslovnica Velikog Gatsbyja, djelo dizajnera Francisa Cugata iz 1925., jedna je od najpoznatijih u povijesti, a Fitzgerald je njome, kažu, bio stvarno, ali stvarno oduševljen (Hemingwayu je, naravno, bila fuj). Među drugim nezaboravnim prednjicama knjiga svakako treba spomenuti još (barem) i onu za Burgessovu Paklenu naranču (rad Davida Pelhama), kao i onu za Lovca u žitu (E. Michael Mitchell) koja je posebno značajna ako se uzme u obzir da je Salinger bio prilično osjetljiv na vizualni aspekt svojih djela. Što je, naravno, razumljivo. Zašto?

Barem jedan mogući (kasniji) odgovor nudi Maša Kolanović:

U suvremenom društvu visoko estetizirane svakodnevice u kojem dizajn igra važnu simboličku ulogu, naslovnice knjiga za svoju dominantu imaju (…) učinak privlačenja pažnje, zavođenja percepcije prispodobivog reklami. Dizajn naslovnica knjiga uključen je u rad popularnog koji svoju retoriku temelji na ikoničkom učinku. Atraktivna naslovnica i domišljat naslov doista mogu dobro zamaskirati tekst, “prodati” knjigu ili barem natjerati potencijalnog potrošača da u nju zaviri. Ikonička je vrijednost naslovnice tako nesumnjivo povezana s dopadljivošću robnog predmeta knjige jer bi u suprotnom privatne biblioteke posjedovale više fotokopija i bilješki negoli knjiga. No, uz ovu funkciju, naslovnica kao i niz drugih “trica”, zapravo omogućuje tekstu da postane knjiga, a književnosti – vidljiva kulturalna institucija u materijalnom polju svakodnevice.

(Detaljnije u Presvlačenje naslovnica: vizualni identiteti romana Štefica Cvek u raljama života.)

***

The Bedside Book of Beasts, dizajn: CS Richardson

The Collected Poems of Tennessee Williams, Brian Rea

Transparent Things, Marian Bantjes / John Gall

Speak, Memory, Michael Bierut / John Gall

Još (!):

86 Beautiful Book Covers
An Archive of Book Cover Designs and Designers
The Book Desing Review
The 20 Most Iconic Book Covers Ever
Judging Books by Their Covers: US vs UK

About these ads

4 thoughts on “Na prvi pogled: Naslovnice knjiga

  1. Hhaha, “Hemingwayu je naravno bila fuj”. What a surprise. :D A nisam znala da je Salinger bio toliko osjetljiv na naslovnice, al dobro, ipak je to Salinger, on je na sve bio (vidi, sad stvarno – već bio) osjetljiv. Meni su nekako najbolje Nabokove (i prva i druga, a kad smo već kod toga nisam imala pojma da “padam” na 3D naslovnice. Vidiš, vidiš.).

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Log Out / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Log Out / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Log Out / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Log Out / Izmijeni )

Spajanje na %s